خانه های کلنگی تازه تعمیر

خانه زمین کلنگی – شیپور – sheypoor.com 100 متر خانه ویلایی تازه تعمیر – شیپور بازسازی و نوسازی دکوراسیون داخلی خانه قدیمی کلنگی … Iran-Tejarat.com ::: آپارتمان و املاک > کلنگی قيمت خانه ‌هاي کلنگي در تهران فروش خانه کلنگی – صفحه 9 | ایران کسب املاک :: کلنگی – istgah.com خانه تازه ساخت در پاستور – دیوار فروش خانه ی ویلایی در کرج -جهانشهر – Namakala.com بازسازی ساختمان,بازسازی آپارتمان,تعمیرات ساختمان,بازسازی خانه

بازسازی و تعمیر خانه کلنگی

شرح کار= تغییر و بازسازی و اجرا به وسیله سنگ پلاک و آجرهای نصب ,تعویض و ارتقاء سیستم لوله کشی ساختمان ,نصب شیرآلات مدرن,تعویض کاشی سرویس به همراه کف سازی سرامیک کف ,اتاق خواب پذیرایی و آشپزخانه . گچ کاری بدنه و سقف ,نصب کابینت در آشپزخانه ,تعویض شیشه پنجره و فریم و نصب به وسایل و مصالح pvc .

اجرای نمای داخلی به وسیله گچ بری یونانی و ایرانی =ابتدا قبل از شروع عملیات باید ایمنی کار را در نظر بگیریم چون این ساختمان کلنگی میباشد سیستم دفع فاضلاب چاه های محل و چاه های جذبی باید مشخص شود . برای جلوگیری از آسیبدیدن کنتور برق در صورت لزوم با دادن گزارش به اداره برق باید جهت انتقال کنتور برق به محل امنتر اقدام نمود اگر لازم است که سیستم لوله کشی گاز نیز تغییر کند حتما باید با در جریان قرار دادن شرکت گاز کنتور قطع و لوله کشی گاز پس از آن جمع آوری شود اگر لازم است که بدنه و نمای کار دوباره سنگ کاری شود حتما باید معابر عمومی و پیاده رو یک سقف موقتی سر پوشیده اجرا شود .

توضیحات بالا مجموعه اقدامات ایمنی کارگاه بود.ابتدا همانجور که توضیح داده شد شروع به تامیین ایمنی کارگاه مینماییم.

قبل از اجرای کار جهت کف سازی و گچ کاری بدنه و سنگ کاری بنای ساختمان شروع به تخریب اولیه میکنیم .همان طور که در قرار داد ذکر شد پارتیشن بندی اتاق ها باید تغییر کند و فضای جدیدی ایجاد شود مثل اتاق خواب ها که قطعا نیاز به تخریب است بنابر این ابتدا شروع به تخریب در نمای ساختمان و داخل می نماییم .این مرحله از ساختمان معروف به سفت کاری است . در قسمت سفت کاری زیر سازی آجری و سنگ کاری و کلا هر نوع زیر سازی دیگر که مربوط به بخش اولیه است را سفت کاری میگوییم . ابتدا توسط پیمانکار های مجرب و با در نظر گرفتن شرایط ایمنی شروع به تخریب مقدماتی میکنیم ,بدنه ها را تراش میدهیم . دیوار ها را تخریب میکنیم و نمای ساختمان را اصطلاحا تیشه ای میکنیم پس از تخریب اولیه شروع به سفت کاری میکنیم . در این مرحله سفت کاری مربوط میشود به آجر کاری و پارتیشن بندی در این مرحله اگر قرار است که پارتیشن ها و جدا کننده اتاق به صورت دیوار 10cm باشد . یا دیوار 5 cm  از ملات گچ و خاک به عنوان تیغه اولیه استفاده میکنیم .اما اگر قرار است دیوار ها 11cmو 20cmباشد از دوغاب ملات ماسه سیمان استفاده میکنیم.در اینجا برای پارتیشن بندی از دیوار 5 cmبه عنوان دیوار استفاده میکنیم گاهی اوقات ملات چسباننده میتواند چسب های مخصوص مثل چسب خاص شیمیایی پلی اتیلن و غیره باشد و گاهی اوقات چیزی به عنوان چسباننده وجود ندارد و در اینجا از پیچ و مهره استفاده میشود .

بخش پر کننده یا قطعات پارتیشن بندی در بعضی مواقع به صورت یک پارچه هست مانند تخته چوبی طبیعی pvcیا گاهی اوقات از تخته گچی در ابعاد 80/50یا دیوار بتنی سبک شیشه ای که در این دیوار ها بعد از نور پردازی حالت دکوراتی نیز پیدا میکند استفاده میشود در مجموع دیوار جدا کننده در طرح ها و انواع مختلف است اما معمولا در ایران از قطعاتی استفاده میشود که در دسترس است مثل همین ملات گچ و خاک و آجر معمولی که در این پرروژه نیز ترجیح داده شده به علت مسایل اقتصادی از این مصالح استفاده میشود .

پس از اجرائ تیغه ها و پارتیشن ها نوبت به اجرای سیستم تاسیسات مکانیکی و برقی میشود = در سیستم تاسیسات مکانیکی طبق قرار داد این ساختمان از پکیج استفاده شده است یعنی سیستم حرارت مرکزی و موتور خانه جای خود را به سیستم خانگی مثل پکیج داده است پس از مشخص کردن محل پکیج که معمولا پکیج ها و امثال سیستم های خانگی مشابه در این در این محل قرار میگیرد مانند آب گرم کن ها چه از نوع دیواری یا ایستاده باید در محلی قرار بگیرد که به سادگی بتواند اکسیژن نیاز خود را تامین کند معمولا بهترین مکان برای این نوع سیستم های خانگی بالکن ها و تراس های روبه حیاط و یا خیابان استکه از سه طرف پوشیده و از یک طرف به هوای باز راه دارد منظور=معماری بالکن هاست اکنون که محل پکیج مشخص شده است یعنی نقطه ورودی جریان آب گرم مصرفی مشخص شده سپس سیستم لوله کشی از این مکان راه اندازی میشود.منظور سیستم لوله کشی آب گرم مصرفی .نقطه دیگری که در این ساختمان باید رعایت شود محل سینک ظرف شویی,ماشین لباس شویی,و ماشین ظرف شویی و هم چنین شیر آلات مصرفی حمامو سرویس جهت ترمیم و جریان مسیر های لوله کشی آب ,چه از نوع گرم و سرد باشد .سپس بعد از مشخص شدن این محل ها حقیقت ما توانسته ایم مسیر لوله کشی خود را مشخص کنیم اکنون بعد از این مرحله میتوانیم کف شور ها و سیستم فاضلاب دفعی ساختمان را نیز مشخص کنیم .معمولا کف شور ها در زمان کف سازی به سطح کار ملحق میشود .در سیستم فاضلاب معمولا از لوله های چدنی یا pvcیا لوله های با تکنولوژی نانو که ابداع جدید است استفاده میشود.از سیستم لوله کشی چدنی در محل هایی که خوردگی و دفع فاضلاب تحت فشار بالاست استفاده میشود که این سیستم منظور لوله های چدنی دارای مقاومت بالایی است روش نصب این لوله ها از کنف و سرب استفاده میشود .به این صورت که سرب را تا دمای ذوب حرارت میدهند و با ملاقه سرب ریزی در محل شیار اتصالات میریزند البته ابتدا باید اتصالات را روی هم دیگه سوار کنند و سپس در محل اتصال الیاف و کنف قرار میدهند و با چکش مخصوص آنرا در شیار جاگذاری کرد سپس روی آن سرب ریخت و بعد سرب را با چکش به همراه کنف در محل خود محکم میکند. البته در این ساختمان به دلیل سیستم لوله کشی فاضلاب دفعی معمولی از لوله های pvcفشار قوی استفاده می شود .نمره لوله ها در پهن ترین قسمت 8 اینچ و در کمترین قسمت 6 اینچ میباشد .

اتصال لوله ها=با قطعات دیگر به وسیله چسب pvcیا چسب لوله مخصوص که ضد آب نیز هست استفاده میشود در محل هایی که مستقیما به مجرای اصلی سیستم فاضلاب متصل است مثل سرویس سنگ توالت ,سینک ظرف شویی ,کف شور ها .

از لوله هایی با اتصالات شتر گلویی یا s شکل یا معمولا به اصطلاح سیفون استفاده میشود .

خروجی فاضلاب =به فاضلاب شهری متصل میشود و در قسمت خم 90 درجه قبل از اتصال عمودی فاضلات تا لوله های افقی که متصل به فاضلاب شهری میشود دریچه بازدید قرار میگیرد .

کاشی کاری کف آشپزخانه و سرویس بهداشتی=.هنگام شروع نصب کاشی به این صورت اقدام می گردد ابتدا خمیری از خاک رس تهیه و آن را می ورزند این خمیر در ظرفی نزدیک دست استاد کار آماده می ماند سپس با گچ یا سیمان یا ماسه یا خاک رس کوبیده شده زیر رگه اول کاشی در یک ضلع کنار دیوار شمشه کاملا تراز به وجود می آورد تا امکان چیدن رگه اول کاشی به وجود آید.

دو عدد کاشی دو سر ضلع مو قتا با فاصله حداقل 1 سانتیمتر از دیوار قرار می دهند سپس ریسمانی نازک به بالای آن متصل نموده جلوی کاشی ها را از گل ورزیده شده موقتا بست می زنند بعد شمشه فلزی بسیار صاف جلوی کاشی در حال نصب قرار می دهند و بقیه کاشی ها را پشت شمشه چیده بعد با ریسمان کنترل می نمایند،

جلوی بند ها را از گل ورزیده شده کروم موقت گذارده سپس دوغاب سیمان رابه صورت رقیق محلول شده از ماسه پاک و سیمان معمولی آماده با ملاقه به آهستگی پشت کاشی ها را پر می کند تمام اضلاع را در رگ اول دور می گردانندتا امکان کنترل تمام زاویه ها وضلع ها ،گوشه ها و نبشه ها به عمل آیدکه چنان چه کنار ضلعی تکه های غیر استاندارد احتیاج شود کاشی های رگه اول را جا بجا نموده و تکه ها به کنار منتقل شود و دوغاب ریزی پشت انجام گیرد پس از کنترل اضلاع هر بنا رگه های دیگر را از اول شروع و انقدر تکرار می شود تا کاشیکاری در حد مطلوب به اتمام برسد پس از خودگیری کامل ملات کاشی ها دوغابی از رنگ کاشی با سیمان سفید ورنگ مشابه تهیه نموده و با پارچه یا گونی به لای بند ها مالیده و بعد از خشک شدن سطح کاشی ها را کاملا نظافت می نمایند ، در این هنگام نصب کاشی های دیواری خاتمه یافته و آماده فرش سرامیک کف می شود.خانه های کلنگی تازه تعمیر

نور پردازی=بنابر طرح های اولیه محل هالوژن و چراغ ها و کلید پریز ها مشخص شده بود از محل قرار گیری کنتور برق میتوان نتیجه گرفت مسیر تاسیسات برقی به چه شکل است.پس از مشخص کردن محل مینیاتوری یا جعبه تقسیم ,لوله های از جنس پلاستیک فشرده و لوله هایی به نام خرطومی جهت ایجاد کانالی برای عبور سیم ها .پس از مشخص کردن محل کلید ها و پریز ها شروع به کندن مسیر لوله ها میکنیمدر کف اگر کف سازی انجام نشده باشد نیاز به کندن نیستو لوله های فشاری رابه صورت معمولی روی زمین میخوابانیمو روی آنها را با ملات ماسه سیمان میپوشانیم.برای نصب راحت کلید پریز از قوطی پلاستیکی به نام قوطی تقسیم استفاده میشود این قوطی ها با گچ زنده در محل کنده شده قرار میگیرد,در مرحله ای که ما قرار گرفتیم کابل ها و سیم در کف و دیوار به وسیله فنر مخصوص این کار عبور میدهیم ,بعد از عبور دادن باید کلید ها و پریز ها را نصب کنیم که در اینجا با توجه به فضای خانه از کلیدهای کلاسیک استفاده میکنیم پس از پایان این مراحل شروع به نصب کلید ها و پریز ها میکنیم اتصال سیستم صوتی هالوژن و تمام نور پردازی و چراغ به صورت معمولی است و با استفاده از چراغ ها فضای مورد نظر را با روش های زیبایی نور پردازی میکنیم.خانه های کلنگی تازه تعمیر

زیر سازی و نازک کاری = طبق قرار داد مقرر شده بود که بدنه های دیوار ها مانند پذیرایی ,اتاق خواب ,سرویس ها,(سقف آنها گچ کاری میشود به همراه یک لایه گچ و خاک بر روی دیوار های آجری ,پس استفاده از یک پیمانکار ثالث شروع به گچ کاری کردن فضا میکنیم . پیمانکار زیربط ابتدا مخلوط گچ و خاک را به نسبت 50و 50 با هم دیگر مخلوط کرد و بعد شروع به کروم گذاری کرد .

کروم گذاری یعنی اینکه ما مقداری از سطح گچ خوری که در فضا سبب تراز شدن و مسطح شدن سطح میشود را به وسیله کروم گذاری مشخص میکنیم در بعضی جاها که سطوح نا هموار هستند مقدار گچ خور فضا بیشتر است . و در جاهایی که سطوح مسطح تر است گچ خوری فضا کمتر است پس بنابر این مقدار ضخامت کروم کمتر است و در فضای نا هموار مقدار کروم بیشتر است .پس از کروم گذاری به وسیله شمش که در میان کروم قرار میگیرد اصطلاحا قالب گذاری گچی میکنیم لایه گچ و خاک مابین کروم و شمشه پر میشود و پس از سفت شدن قالب گچی و برداشتن شمشه از روی آن حد فاصل بین قالب ها معمولا 1 متر است با ملات گچ و خاک پر میکنند .

طراحی سیستم صوتی در فضای داخل خانه=طراحی سیستم صوتی یک مبانی قوی آکوستیکی میطلبد و صوت مبحثی است که تحت شرایط پیرامونی خود حالت مختلفی از خود نشان میدهد بنابر این یک معمار قبل از طراحی سیستم صوتی باید حتما فضای آکوستیکی و فیزیک و معماری آکوستیکی را مشخص کرد ابزار و لوازم صوتی را بشناسد و همچنین خواص و فیزیک صوت را بداند منظور از خواص فیزیک صوت مبحثی است که مربوط به مبانی نظری و فیزیکی صوت میشود که تحت شرایط آزمایشگاهی این مبانی آزمایش و نتیجه گیری شده اند به عنوان مثال شخص طراح سیستم صوتی و معمار فضای آکوستیکی باید بداند که (امواج زیر و امواج بم) چه نوع امواجی هستند و خواص آنها چیست و طول موج آنها را بداند .همچنین زاویه شونوداری و زمان واخونش و پژواک و مقیاس های سابین را بداند . معمار و آرشتیکت مورد نظر باید این موارد را بداند تا بتواند یک طراحی پایدار و بدون خلا صوتی را ایجاد کند یک طراح و معمار باید بداند فرم 4 گوشه و مکعبی شکل چه تاثیری بر معماری و فیزیک و خواص صوت دارد . فضاهای بیضوی شکل دایره و چند ضلعی نا منظم چه چه تاثیری بر صوت دارد علاوه بر آن یک معمار داخلی یا یک آرشیتکت در هنگام طراحی باید نسبت به کاربرد فضا هم گونی صوت و مصالح را در نظر داشته باشد زیرا اگر این موارد اولیه و بسیار مهم تحت نظر قرار نگیرد در فضا اوجاج ها و نا پایداری صوتی اتفاق می افتد البته در فیزیک خانه مسکونی که مورد مرمت و معماری داخلی قرار میگیرد معمولا بهترین روش برای طراحی صوتی استفاده از تکنولوژی است زیرا در این گونه موارد نمیتوانیم فرم ساختمان را تغییر دهیم و گاهی اوقاتمحدودیت استفاده از مسالح را داریم اصوات با طول موج کوتاه و فرکانس بلند اصوات (زیر) هستند و اصوات با طول موج بلند و فرکانس کوتاه امواج (بم) هستند.دلیل شناخت این امواج این است که پارچه ,انسان ,فرش,مبلمان,این موارد تماما اصوات(زیر) را جذب خود میکند و مانع از انعکاس و گسترش صدای(زیر)میشود.و انسان نیز گاهی اوقات سبب انعکاس و جذب میشود در یک منزل مسکونی با این شرایط معمولا طراحی صدا به صورت تلفیقی از صدای زیر و بم است به اضافه باند هایی که پخش صدارا در هر 2 مدل دارا هستند یعنی این باند ها هم صدای زیر دارند و هم صدای بم. صدایبم آنها از باندی به نام ووفر خارج میشود و صدای زیر آنها از باندهایی به نام تیوتر خارج میشود. در این منزل مسکونی نوع آوری صورت نگرفت در سیستم پردازش صوتی فقط از تکنولوژی در محل هایی که لازم بود مانند پذیرایی,آشپزخانه ,و اتاق خواب باید از سوییچ قطع و وصل استفاده شود.

گچ کاری کردن سطوح دیوارها = باید توجه نمود که=- سطح زیر اندود کاری باید از گرد و خاک و ملاتهای اضافی کاملا تمیز گردد .

چنانچه سطح زیر اندود  دارای درز باشد باید داخل درزها تمیز شده و برای اتصال به اندود سطح مناسبی به وجود آورد .

هنگام اندود کاری باید سطح زیر کاملا با آب مرطوب گردیده و فاصله روی آن اندود شود .

چنانچه زیر اندود دیوار یا سقف عایقکاری شده باشد باید یک لایه تور سیمی قبلا زیر اندود ( روی سطح عایق کاری شده ) نصب شود .

اندود کاری باید حداقل دارای 2 قشر یکی آستر و دیگری رویه باشد .

سطح آستر به منظور اتصال بهتر به رویه ، باید قبل از گرفتن نهایی با کشیدن خطوطی خراش داده شود .

هنگام اجرای اندود قشر رویه ، قشر آستر باید کاملا گرفته باشد و سطح آن با آب مرطوب گردد . سطح رویه باید کاملا صاف و بدون موج باشد بطوریکه ناهمواری آن هنگام اندازه گیری با شمشه 3 متری از 2 میلی متر بیشتر نباشد .

حداقل ضخامت و قشر فوق بدون درنظر گرفتن اندود اضافی داخل درزها باید 2 میلیمتر باشد .

از یخ زدن اندود قبل از آنکه کاملا گرفته باشد و نیز خشک شدن سریع آن باید جلوگیری نمود .

اندود باید کاملا به سطح زیرین بچسبد محلهای ترک خورده قسمتهایی از اندودکه خالی بودن پشت آنها با ضربه زدن مشخص میشود که مورد قبول نبوده .
و باید برداشته و بنحو رضایت بخشی ترمیم گردد .

سطح اندود شده باید در تمام مدت ساختمان در برابر صدمات احتمالی محافظت شود تعمیر قسمتهای زخمی شده و همچنین قسمتهای شوره زده ، پوسته شده ، متورم شده ، آلوک دار ، لکه دار ، سست ( پودر شده ) و رنگ زدگی باید به نحوی انجام گرددکه قسمت تعمیر شده با قسمتهای اطراف کاملا همرنگ و دارای فصل مشترک مسطح باشد .

سطح نما باید فاقد موج ، ناهمواری ، ترک ، لک و جدا شدگی باشد . در مورد رویه های صیقلی که نور را منعکس کرده و ناهمواری را با شدت بیشتر آشکار می سازد اجرا باید با دقت بیشتری توام باشد .

اندودهای ضخیم نباید در یک دست اجرا شوند ، در غیر اینصورت در اندود ترک ایجاد خواهد شد همچنین برای جلوگیری از ایجاد ترک لازم است ، قبل از اجراء قشر رویه از سفت شدن قشر آستر اطمینان حاصل شود .

قبل از آستر کشی می بایستی لایه آجری از گرد و خاک و مواد چسبنده ای که در هنگام دیوار چینی یا زدن سقف به وجود آمده کاملا به وسیله جارو و تیشه از سطح دیوار و یا سقف پاکسازی گردد .

سطح دیوار و یا سقف با پاشیدن آب بصورت پودر نمناک گردد تا در هنگام کشیدن ، آسترگچ و خاک و به سطح دیوار و آجر چسبیده و اندود گچ و خاک بین کرم بندی ها با شمشه کشی به صورت یکدست و صاف در آید تا در هنگام کشیدن گچ کشته رعایت اصول آستر کشی و رویه دقیقا اجرا شود .

رابیتس را باید در فواصل معینی به وسیله مفتول مناسب به اسکلت و یا کلاف بندی ساختمان متصل کرد ، به قسمتی که هیچگونه برجستگی یا فرورفتگی در سطوح تمام شده دیده نشود . فاصله پروفیل های اصلی از یکدیگر چنانچه رابیتس نمره 2 استفاده می شود ، باید حداکثر برابر 35 سانتی متر و در استفاده از رابیتس نمره 3 این فاصله حداکثر برابر 50 سانتیمتر باشد . برای بستن پروفیلهای فرعی از مفتول 2 لایه سیمی به قطر حداقل 7/0 میلیمتر استفاده نمود . تعداد آویزهای قائم این نوع پوشش در هر متر مربع حداقل 3 عدد باشد .

در فضاهایی که اندود گچ در مقابل بخار آب قرار دارد.مانند سقف حمام ها و یا توالت ها و یا آشپزخانه ها برای آنکه بخار آب به گچ آسیبی نرسانند روی آنرا با یک یا چند لایه رنگ روغن می پوشانند تا بدین وسیله مقاومت آن در مقابل آب و مخصوصا بخار آب زیادتر گردد ولی این رنگ روغن نمی توانند گچ را صد در صد در مقابل آب مقاوم نماید و باز هم بعد از چندی سقف یا دیوار این گونه فضاها در اثر مجاورت با بخار آب  طبله می نمایند.

گاهی نیز از قطعات گچ به ابعاد تقریبی 50*50*8  سانتی متر استفاده می شود که این قطعات به شکل کام و زبانه روی هم قرار می گیرند. ملات بین آنها چسب مخصوصی است که مخلوط گچ داشته و پس از مصرف کاملا هم رنگ سایر قسمتهای تخته های گچی می شود.

پس از نصب پلاکهای گچی میتوان روی انرا با اندود گچ را به وسیله کاردک و یا کاغذ دیواری پوشانید.باید دقت نمود که از این قطعات در مکانهایی که مستقیما با آب در تماس هستند استفاده نشود مانند حمام ها و غیره زیرا همانطوری که گفته شد گچ در مقابل آب حساس بوده و خیلی زود فاسد می شود.

با توجه به این که برای تیغه بندی اتاقها فقط حجم قطعه مورد نظر می باشد در نتیجه وزن قطعه هر چقدر سبک تر باشد بهتر است زیرا بار کمتری را به پلها و ستون ها و فنداسیون وارد می کند. گاهی برای ساختن قطعات گچی جهت تیغه بندی از گچ پوک شده استفاده می کنند یعنی از گچی که در هنگام سخت شدن دارای خلل فرج بیشتری می باشد استفاده می شود.

برای ساختن گچ پوک به ابی که ملات گچ را با آن درست می کنند موادی اضافه می نمایند که تولید گاز بنماید مانند آب اکسیژنه یا سولفات آلومینیم این مواد در موقع سخت شدن گچ ایجاد حباب کرده و در نتیجه در گچ خلل و فرج ایجاد می شود و وزن مخصوص قطعه گچی کم می شود.

برای ساختن قطعات گچی سبک علاوه بر روش فوق می توان با اضافه کردن مواد دیگری به ملات گچ مانند پودر کاه – سبوس برنج – قطعات گچی سبک به دست آورد؛ و همچنین اگر به ملات گچ موادی مانند مو – الیاف گیاهی – و مفتولهای باریک فلزی و غیره استفاده کنند قطعه گچی مسلح به دست می آید که نسبت به قطعه گچ معمولی و قطعه گچی پوک دارای مقاومت کششی و فشاری بیشتری است.

از قطعات گچی استفادههای دیگری نیز به عمل می آید مثلا قطعات مذکور را به شکل و اندازه دلخواه در می آورند و آنرا به جای گچ کاری به دیوار سالنها می چسبانند و از آن به جای آکوستیک استفاده می نمایند و یا تخته گچی مقاوم در مقابل حرارت می سازند و فضای خصوصی را که باید دارای امنیت بیشتری در مقابل آتش سوزی یا تبادل حرارت داشته باشد با آن می پو شانند.

در ساخت هر یک از این قطعات باید ویژگی های مخصوصی رعایت شود.هم چنین قطعات گچی را به شکل گل و بوته در می آورند و از آن برای تزیین فضاهای داخلی ساختمان به عنوان گچ بری پیش ساخته استفاده می نمایند.

اگر در ساختمان بخواهیم از گچ بعنوان ملات استفاده نماییم اغلب مواقع گچ و خاک رس را مخلوط کرده و از ملات گچ و خاک استفاده می کنند و از گچ تنها و بدون خاک فقط برای سفید کاری اطاقها و پوشش روی گچ و خاک استفاده می شود ان هم بعلت رنگ سفید ان است که آمادگی بهتری برای نقاشی دارد.

منظور از ملات گچ و خاک ملاتی است که از مخلوط شدن گچ و خاک رس به نسبت پنجاه درصد از هر کدام بدست امده باشد البته با توجه به تندگیر و کندگیر بودن گچ ممکن است میزان خاک رس کمتر یا بیشتر بشود.

ملات گچ و خاک دیر گیر تر از ملات گچ می باشد . بدین علت دیرتر سخت شده و در نتیجه کارگران گچ کار بیشتر فرصت دارند  تا آن را روی ردیف قبلی آجر پهن نموده و ردیف بعدی آجر را روی آن بچسبانند.روی هم رفته کار کردن با آن آسان است..

ملات گچ و خاک از ملات گچ پلاستیک تر می باشد و زیر ماله بنا بهتر شکل می گیرد.

به علت زودگیر بودن گچ با وجود انکه ملات انرا بسیار کم درست می کنند (حداکثر به اندازه یک استانبولی) نمی توان سطوح زیادی را با آن سفید کرده و کاملا صیقلی نمود زیرا قبل از انکه بتوانیم سطح گچ را با ماله پرداخت نموده تا سطوح صافی به دست آوریم گچ سخت شده و حالت پلاستیک بودن خود را از دست می دهد (سخت شدن ملات گچ با خشک شدن آن اشتباه نشود) بدین لحاظ پس از آنکه روی گچ و خاک را با ملات گچ اندود نمودند برای آنکه سطحی کاملا صیقلی به دست می آید.روی آن را کشته می کشند.

کشته ملات گچی است  که هیچ وقت سخت نمی شود و تا قبل از خشک شدن حالت پلاستیسیته خود را از دست نمیدهد البته باید توجه داشت که ضخامت کشته حداکثر نباید از یک میلیمتر تجاوز کند زیرا در غیر اینصورت پوسته پوسته شده و از سطح کار جدا میشود

زمان مصرف گچ از لحاظ دما

با توجه به آنکه در موقع ملات سازی گرما تولید می کند بطوریکه تقریبا تا حدود 15 تا 20 درجه گرم تر از محیط کارگاه می شود بدین سبب از لحاظ تئوری می توان ملات گچ را در دماهای زیر صفر نیز مصرف نمود ولی عملا در کارگاهها باید از این کار خودداری کرده و حداکثر ملات گچ را در دماهای کمتر از 5 یا 6 درجه بالای صفر مصرف ننمائیم.

زاج سفید گچ را کند گیرتر می نماید.

سریش نیز گچ را کندگیرتر می کند بطوریکه اگر به ملات گچ از یک در صد تا 6 درصد وزن ان سریش اضافه کنیم آغاز گرفتن گچ از 12.5 دقیقه تا 38 دقیقه به تاخیر می افتد. لازم به یادآوری است که سریش نوعی چسب گیاهی می باشد که در صنعت صحافی به طور وفور مورد استفاده قرار می گیرد. در حدود سالهای 1320 تا 1330 که اطاقها را کمتر نقاشی می نمود ند مقداری سریش به آب ملات گچی که جهت سفید کاری اتاقها مورد مصرف قرار می گرفت اضافه می کردندتا هنگام تکیه دادن به دیوار اتاقها لباس تکیه دهنده را کثیف نکند.

آب گرم در زمان گرفتن تاثیری چندانی ندارد.

گچ ساختمانی باید زود شروع به گرفتن و سخت شدن نموده و سخت شدن آن نیز باید خیلی زود پایان یابد گچ ساختمانی مرغوب آن است که زمان گرفتن آن زودتر از 8 دقیقه شروع نشود و حداکثر از 25 دقیقه دیرتر شروع به گرفتن ننماید و پایان سخت شدن آن نباید زودتر از 20 دقیقه باشدخانه های کلنگی تازه تعمیر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *